7.Sanattan Kesitler/Tevfik Eraslan


Mırıldandıklarım

Sinema dünyası üçlemelerle doludur,. Her yönetmenin içi kıpır kıpır atar üçleme çekmek için, biz seyircilerin de beğenisine, zevkine, şiarına, cinsel terchine göre boy boy çeşitleri bulunur. Kimi Üç Renk serisine gönül vermiştir kimi Matrix kimi Yüzüklerin Efendisi kimi de Kara Şövalye üçlemesinin bağımlısıdır. Piyasadaki bu bolluğu önceden görüp doğrudan dördüncü filmle başlayan Yıldız Savaşları esnafını ayrı tutarsak gelmiş geçmiş en iyi üçleme BABA serisidir. Diğerleri bu üçlemenin önünde diz çöküp tövbe ister. Evet, Geleceğe Dönüş serisi de dahil maalesef.

Şimdi birine büyük yönetmen söyle desen başlar hemen Spielberg, Scorsese yok efendim Kubrick falan diye. Star Wars Episode 5, RoboCop 2 filmlerini çeken Irvin Kershner'in Gerorge Lucas'ın karşısına çıkıp: "Bak beyim sana iki çift lafım var. Sen mi büyüksün? Hayır, ben büyüğüm ben, Irvin Usta" dediğini bilmezler! Devam filmlerini çekmek zordur, çünkü ilk filmin başarısı ortadadır ve senden daha düşük bütçe, toplama kadro ile para kazandırman istenir. Sinemanın kara tahtasında sıradağlar gibi duran bu yönetmenlerin yüzü suyu hürmetine endüstrinin çarkı dönmektedir. İşte bunlar büyük yönetmenlerdir. Mesela bir örnek: Finli yönetmen Renny Harlin. Çektiği filmlere bir bakın:

- A Nightmare on Elm Street 4

- Die Hard 2 - Exorcist IV: The Beginning 

- Reunion 3: Singles Cruise



İzleyici Notları: 

New York'ta bir partide karamsar ve tuhaf genç bir yazarla arkadaş olan ve ünlü bir yıldızla evli tiyatro yapımcısı ekseninden cinayet gizemi. İşinde uzman sanat yönetimi ve set dekorasyonuna eşlik eden çarpıcı ve güçlü bir performans sergileyen oyuncu kadrosu ile renkli ve sinemaskop olarak çekilen, izlenmeye değer bir kara film. - Editörler, Somerset Maugham ve Truman Capote gibi yazmak da güzel ama aynı zamanda ikisi gibi değil, diyorlar. - Sen de niye herkes gibi Hemingway'a benzer yazmıyorsun?

BLACK WIDOW (1954)

Yönetmen: Nunnally Johnson 

Sinematografi:Charles G. Clarke


Ücra bir çiftlik evinde yaşayan vücudu deforme olmuş biri ile karşılaşan ve enfeksiyonun köye yayılmasını önlemek için onu ortadan kaldırmaya kararlı olan iki kardeş ile başlayan bir dehşet hikayesi. Olanla başa çıkma konusundaki isteksizlik ve kötü şeylerin sadece diğer insanların başına gelebileceğini düşünen modern toplumun reflekslerini türün sınırlarını zorlayarak şiddet ve vahşetten çekinmeden anlatan bir hikaye. Korku türündeki vahşet kullanımı ile çıtayı oldukça yükselten film kötülük tarafından ele geçirilme konseptine getirdiği farklı bir bakışı içeren orijinal ve ilgi çekici hikayesi, makyaj ve efektlerin muhteşem kullanımı ile söylemesi çok erken de olsa kült bir yapım haline gelme potansiyeli olan bir başyapıt. - Bu benim hatam. Dua ederek onu iyileştirebileceğimizi sandım. Kiliseye birer mum yaktık. - Kiliselerin miadı doldu hanımefendi.

WHEN EVIL LURKS (2023) Orijinal Adı: Cuando acecha la maldad

Yönetmen: Demián Rugna

Sinematografi: Mariano Suárez



Koyu bir katolik olan işsiz bir adamın kızının komünyon (cennete girme) töreni için yeni kıyafet alma çabasının olduğu bir drama. Geçim sıkıntısı içindeki yaşamın nasıl birbiri ardına gelen zorluklar ve artan çaresizliklerle dolu olduğunun temsili olan film, pek aşina olmadığımız pragmatik rahip karakteriyle de farklılık gösteriyor. Loach'ın usta ellerinde inandırıcı ve doğal temaya eşlik eden sağlam oyunculuk performansları, harika sinematografisi ile dokunaklı ve ilgi çekici bir hikaye.

- Abartma, şu kaportaya bak!

- Nesi var?

- Barbara Cartland'ın yüzündekinden bile çok dolgu var bunda. Her tarafı yamalı. Şu hale bak, lastikler de kabak.

RAINING STONES (1993)

Yönetmen: Ken Loach

Sinematografi: Barry Ackroyd